Lodewijk de Raet 100 jaar banner

BRUSSEL, donderdag 27 november 2014

Exact 100 jaar geleden, op de vooravond van WOI, overleed de Vlaamse Brusselaar Lodewijk de Raet: de grondlegger van de vernederlandsing van het hoger onderwijs in Vlaanderen, de theoreticus achter de Vlaamse economische bewustwording en één van de pioniers van de volksopleiding in België. Genoeg stof dus om een namiddag te vullen.

100 jaar Lodewijk de Raet

Vlaanderen heeft vandaag een grote autonomie op economisch vlak en een eigen aanpak in onderwijs, cultuur en sociaal-culturele activiteiten. Wat lag honderd jaar geleden aan de basis van deze ontwikkelingen? Wandel samen met ons terug in de tijd langs Brusselse plekken, bekijk archiefstukken en ontdek de figuur Lodewijk de Raet. Deze Vlaamse Brusselaar stierf vier maand na het uitbreken van WOI. Het AMVB, Stichting Lodewijk de Raet en Citizenne willen zijn honderdjarige verjaardag samen met u vieren. Met een lunchwandeling en een aangename lezing vertellen we u het persoonlijke verhaal van zijn beginjaren en zijn visionaire doelen voor de economische ontwikkeling van Vlaanderen en haar onderwijs. Een film van Frans Buyens doet u de vooroorlogse maatschappij en de Vlaamse context herbeleven. De officiële overdracht van zijn borstbeeld plaatst Lodewijk de Raet terug in het heden. Wij kijken ernaar uit om samen met u de actuele betekenis van deze figuur voor de werkmethoden van vandaag te herontdekken.

PRAKTISCH

Wanneer: donderdag 27 november 2014 van 12:30 tot 18:00